Skip to content

Social Media Tools voor de Directiekamer (2) – Waarom zou ik bloggen?

by op 9 februari 2012

Lange Termijn

Wat maakt een blog nu zo’n krachtige en daardoor belangrijk stuk gereedschap in je social media werkplaats? Een blog als medium is voor mij als de verpakking van je ideeën, als de buidel waarin je het goud en je juwelen meeneemt op reis.

Als ondernemer of manager heb je een visie en een passie. Je ziet dat iets beter kan en wil je daarvoor inzetten. En je wilt het liefst van de daken schreeuwen dat juist jouw organisatie dat het beste kan voor jouw ideale klanten. En natuurlijk wil je dat die schreeuw ook gehoord wordt. Zeker vandaag, maar graag ook nog over een paar jaar!

Als je je blog vergelijkt met advertenties en persberichten, of met interviews en talkshows, dan is een blog een medium voor de langere termijn. Mits goed geschreven, knoopt en bindt het blog in de loop der tijd een stevig netwerk, rondom de door jou zelfgekozen onderwerpen. Je verhalen zijn je kapitaal en je blog is je schatkist.

Proactief

En waarom is het niet voldoende om gewoon je werk goed doen? Via mond tot mond reclame krijg je dan toch vanzelf meer naambekendheid en een groeiend netwerk? Zeker, op die manier kun je prima je naambekendheid vergroten. Het is altijd aan te raden om je werk goed te doen, maar er zijn nogal wat zaken die je niet zo makkelijk via mond tot mond reclame kunt regelen of verspreiden. Hier zijn een aantal zaken die je beter kunt verspreiden via je blog:

Visie – Je eigen visie of die van je organisatie verwoorden;
Passie – Je enthousiasme vormgeven;
Communicatie – Wereldwijd communiceren met je Webwereld over jouw topics;
Community – Het bouwen van klanten-, belangen- en interessegroepen;
FAQ – Veel voorkomende vragen beantwoorden;
Checklist – Een stappenplan gestructureerd bespreken;
Nieuws – Actualiteiten melden of becommentariëren;
Actie – Lezers mobiliseren om de volgende stap te omarmen en te nemen;
Promotie – Het aanprijzen van een dienst of product van een ander;
Niches – Wereldwijde nichemarkten bedienen;
Cureren – Als curator selecties ontsluiten van altijd toegankelijke informatie;
Engagement – Mensen uitdagen mee vorm te geven aan een mooiere wereld.

Met je blog heb je dus de mogelijkheid om in de loop der tijd je ideeën langzaam maar zeker te ontvouwen. Sneller en met een groter bereik dan via mond tot mond reclame. En tegelijkertijd bedachtzamer en beter toegelicht dan in een talkshow of interview.

Het belangrijkste voordeel van een blog is dat het een proactief medium is. Je neemt de teugels zelf strak in de hand en kunt relatief snel inspringen op iedere situatie. En naarmate je virtuele netwerk groeit, gaat de verspreiding van je blog steeds sneller.

Kosten en Waarde

Tegelijkertijd zijn de kosten van een blog erg laag. In feite bestaan de distributiekosten van al je blogs in de komende jaren uitsluitend uit de tijd die het je nu kost om je netwerk kwalitatief te laten groeien. Wanneer je bovenstaande mogelijkheden en voordelen van een blog laat bezinken, is het enorme belang van een eigen blog voor iedere professional direct duidelijk.

Ik verwacht daarom dat over niet al te lange tijd recruiters in hun beoordeling van potentiële kandidaten niet langer alleen zullen kijken naar je profielen en berichtjes op LinkedIn, Twitter en Facebook. Van ondernemers, managers en eigenlijk alle professionals met een hogere opleiding zal worden verwacht dat ze minstens één eigen blog schrijven, waarop een heldere visie en een professionele attitude zichtbaar worden.

Klik op EffeDoen wanneer je hulp wilt bij het opstarten of implementeren van je eigen blog of andere social media gereedschappen. Of ga nu naar ons meest recente artikel.

From → Social Media

One Comment
  1. Helemaal mee eens. Een blog is van onschatbare waarde om je bedrijf, dienst, product of jezelf als dienstverlener onder de aandacht te brengen. De meeste blogs moeten dan wel inhoudelijk van belang zijn, maar een ‘persoonlijk’ blogje tussendoor, kan het beeld over jezelf completeren.
    En dat heb ik het nog niet over zoekmachines die blogs voortrekken bij het ranken. Hoe meer blogs (over een bepaald onderwerp), hoe beter de blogsite wordt gevonden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: