Skip to content

Social Media Tools voor de Directiekamer (4) – Wat moet een Professional op Twitter?

by op 21 februari 2012

Eigen Dynamiek

In mijn eerste blog in de serie ‘ Social Media Tools voor de Directiekamer’, vijf Tools voor Toppers,  plaatste ik Twitter qua belang op de derde plaats na Bloggen en LinkedIn. Ik bespreek Twitter hier echter voor LinkedIn, omdat Twitter en Bloggen meer met elkaar gemeen hebben dan met LinkedIn. Twitter wordt vaak een microblog genoemd, omdat je in 140 karakters jouw deel van de wereld kunt beschrijven. Maar Twitter heeft als kanaal een aantal sterk van een Blog verschillende kenmerken die het een totaal eigen dynamiek geven. Ik bespreek hier vijf van deze kenmerken:

1. Grens van 140 karakters

Dit leidt tot:
Uniformiteit – Het aantal varianten van een Tweet is veel kleiner dan bij een Blog. Tweets krijgen daardoor meer het karakter van Lego stenen die samen sociale relaties en daarmee uiteindelijk weer sociale netwerken opbouwen;
Beknoptheid – De Tweet krijgt daarmee het karakter van een soundbyte. De oneliner met ingebouwde verkoop pitch laat zich nu eenmaal beter vangen in een Tweet dan een genuanceerd integer verhaal, dat weer beter in een Blog of zelfs boek past;
Gebruik van (short)links – Omdat voor veel doeleinden de 140 karakter grens toch wel grote beperkingen heeft, bevat 15 tot 45%van de Tweets een link naar een andere site. Je Twitter account ontwikkelt zich zo tot een knooppunt in het geheel van je sociale netwerk activiteiten.

2. Onafhankelijkheid tussen Volgen en Gevolgd worden

Dit leidt tot:
Impulsiever volgen Je kunt mensen volgen die jou (nog) niet (willen) volgen – Het is niet langer noodzakelijk je eerst af te vragen of die ander wel een relatie met jou wil;
Breder volgen Je kunt wildvreemde mensen volgen – Gewoon omdat je hun bio, hun foto, een Tweet, een trefwoord, of gewoon een ander kenmerk voldoende boeiend vindt;
Transparantie Iedereen kan jou volgen – Bij een klein account met enkele tientallen contacten kun je misschien ongenode gasten nog weren met een blokkade of een slotje op je account. Maar bij tientallen nieuwe contacten per dag kun je dit maar beter laten voor wat het is. Wen maar vast aan transparantie van al je communicatie.

3. Privé Chat mogelijkheid via Direct Messages

Dit leidt tot:
Afnemend belang van Mail en Chat. Voor bedrijfsinterne communicatie is er Yammer, het domeinspecifieke zusje van Twitter. Het enige specifieke terrein waarop mail en chat in het voordeel blijven, is waar je met een relatief gesloten groep, verspreid over meerdere domeinen, onderling informatie uit wilt wisselen. Denk aan een vereniging of een vriendenkring;
Ontlasting van de Tijdlijn doordat één op één communicatie hieruit verdwijnt;
Ruisvrije Communicatie. Er bestaat nog geen DM Spam, een groot voordeel ten opzichte van mail, waar de inbox volstroomt met commerciële ruis.

4. Doorzoekbaarheid op Tweets en Tweeps

Dit leidt tot:
Snel zoeken – Twitter wordt steeds vaker gebruikt als zoekmachine voor de actualiteit, voor de laatste Tweets over ieder onderwerp;
Snel verbinden – Als je een nieuw contact wilt toevoegen aan je sociale netwerk is dat via Twitter het snelst geregeld omdat je hier iemand onmiddellijk kunt volgen;
Snel doorgeven – Het schrijven, zenden, zoeken, lezen en doorsturen van berichten met maximaal 140 karakters, vraagt weinig tijd. De snelheid waarmee topics trending kunnen worden is ongelooflijk.

5. Tweeps met Groepen labelen

Dat leidt tot:
Tot 20 kenmerken per Tweep – Je kunt aan iedere account maximaal 20 kenmerken hechten, ook aan mensen die je niet volgt;
Overbodigheid Tijdlijn – Je kunt op ieder moment op maat in je infobehoefte voorzien door de laatste Tweets in een groep te bekijken;
Tweets per Groep analyseren – Je kunt de groepen als kolommen in dashboards als bijvoorbeeld Hootsuite, Tweetdeck of Echofon bekijken.

Wat doet een Professional met Twitter?

Deze vijf kenmerken en de bijbehorende vijftien gevolgen van Twitter, onderstrepen dat we Twitter tekort doen door het als een microblog  te classificeren. Tegelijkertijd verschilt het programma ook op significante punten van programma’s als LinkedIn en Facebook. We zien dat beiden met features als groepen, kenmerken en directe communicatie hun best doen om het verschil te verkleinen.

Vooralsnog heeft Twitter op een aantal functionele gebieden, zeker met de beide eerste kenmerken (alles in 140 karakters en onafhankelijk volgen), nog een ruime voorsprong. Deze geven het zijn eigen toegevoegde waarde en daarmee zijn plaats in mijn top vijf Tools voor Toppers. Met dit alles kunnen we de vraag uit de titel herstellen en beantwoorden. Het gaat er niet zozeer om wat een professional met Twitter moet, maar wel wat hij erop doet.

Twitter wordt gebruikt:
– In plaats van korte mails en SMS jes aan individuele gebruikers;
– In plaats van individuele chats;
– Als een elevator pitch in one liners;
– Om je webwereld netwerk in hoog tempo te vergroten;
– Voor een snelle analyse van publiek toegankelijke interacties;
– Als goede ingang voor content rond trefwoorden;
– Als meest actuele nieuwsbron;
– Vanwege de eigen vrije indeling in zinvolle categorieën;
– Voor een snelle verspreiding van links naar eigen blogs en sites;
– Als laagdrempelige toegang tot celebrity, puur op inhoud;
– Als lakmoesproef voor hoe serieus iemand social media neemt;
– …

Ik ben benieuwd naar andere toepassingen voor Twitter. Als je me die hieronder in een reactie laat weten, breid ik de lijst graag uit. Verder kun je op de website van EffeDoen terecht wanneer je hulp wilt bij het opstarten of implementeren van deze of andere social media gereedschappen, maar ook als je een social media klankbord nodig hebt. Of ga nu naar ons meest recente artikel.

From → Social Media

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: