Skip to content

Facebook bedrijfspagina in plaats van een website?

by op 24 februari 2012

Met de toenemende populariteit van Facebook, dacht ik bij de start van EffeDoen dat we voor EffeDoen geen website meer nodig zouden hebben. Gewoon je Facebook bedrijfspagina instellen als homepage via een url-redirect en klaar! Nu – 6 maanden ervaring rijker – denk ik daar anders over. In deze blogpost wil ik mijn denkproces, ervaringen en conclusies met je delen. 

De argumenten voor een website op Facebook

De argumenten voor een homepage op Facebook zijn eenvoudig: geen hostingkosten, veel mensen zitten al op Facebook en je krijgt behoorlijk gedetailleerde statistieken over de bezoekers. Verder kun je de status updates op Facebook als een soort van mini-blogs zien en deze worden ook nog eens automatisch gedeeld met je vrienden (‘fans’). Speelde voor ons ook nog het argument dat ik erg graag wilde experimenteren met deze aanpak. En hoewel Netlash bijvoorbeeld in een artikel over Facebook bedrijfspagina als website duidelijk aangeeft dat zij vinden dat het een omgekeerde redenatie is, ben ik het daar niet mee eens. Natuurlijk is de moderne opvatting over je website om deze als de hub te beschouwen van alle plaatsen waar jij online actief bent, maar de vraag is dan: “Wat is dan de functie van je Facebook pagina?”.

De ervaringen met de website op Facebook

Deze vraag is zeker de moeite waard en ik zal daar in een later blog graag iets over zeggen. Eerst maar eens de ervaringen delen. Ten eerste: we hebben het prikbord van onze bedrijfpagina voornamelijk gebruikt als verlengstuk van ons Twitter account. Dat leverde wel wat interactie op, maar deze is erg beperkt gebleven. Verder wilden we graag informatie over het aanbod van EffeDoen kwijt. Via het prikbord werkt dan niet, want deze informatie verdwijnt langzaam uit beeld, via de info pagina kan, maar biedt erg weinig ‘branding’ opties. Conclusie: we moeten custom page aanmaken. Dat kan via een tool (bijvoorbeeld die van Wildfire) of je kan zelf een custom tab aanmaken als een soort van app. Ik heb voor de tweede optie gekozen en ben daarmee het pad opgegaan van zelf html-pagina’s maken. Mooi, want je bepaalt zelf de inhoud, maar je hebt wel een eigen plek nodig waar jouw pagina’s kunnen staan. Door deze weg in te slaan verviel de besparing op de hosting kosten.

De complexiteit werd te groot

De complexiteit nam enorm toe op het moment dat ik ook subpagina’s wilde gaan maken. De hoofdtab cursussen heeft een aantal verschillende subpagian’s voor elke cursus, onder advies komen pagina’s als bijvoorbeeld workshops, quickscan en strategisch advies, en zo meer. Dat kan niet zonder meer binnen een custom tab. Uiteindelijk heb ik dat geregeld door een heel eenvoudig CMS-je in php in elkaar te sleutelen. Maar daarmee werd het onderhoud van de pagina’s en de structuur bijna ondoenlijk.

Niet de statistieken die wij belangrijk vonden

De statistieken van Facebook gaven mooie inzichten over wie ons bezocht, de viraliteit van bepaalde berichten, etc., maar wat ik ook graag wilde weten: hoe kwamen mensen bij onze site terecht. Facebook geeft daar geen informatie over, maar Google Analytics(GA) wel. Dus GA toegevoegd aan de pagina’s. Helaas bleek dat niet zomaar te werken, want Facebook zit altijd tussen de bezoeker en de eigen pagina’s in Facebook (die in een i-frame draaien). Daardoor registreert GA als referrer altijd Facebook.

Facebook vooral als je informatie ‘simpel’ is

Dat laatste was voor mij de druppel die de emmer doet overstromen en leidde tot de conclusie  de website buiten Facebook onder te brengen. Als je een simpele boodschap hebt, dan kan je een Facebook bedrijfspagina prima als vervanging van een website zien. Is je boodschap complexer, meer gelaagd en wil je dat binnen Facebook doen, dan neemt de complexiteit te snel toe. Je bent dan beter af buiten Facebook. Ook inzicht in de bronnen van je website verkeer is op deze wijze niet zonder omwegen te verkrijgen. is die informatie belangrijk voor je, dan is het ook makkelijker om je website buiten Facebook onder te brengen.

Als je zelf ervaringen hier mee hebt, of je hebt een andere mening, dan horen wij die graag.

From → Social Media

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s