Skip to content

Wat betekent Facebook Timeline voor jouw bedrijfspagina?

by op 6 maart 2012

Eind maart is het zover, Facebook voert dan voor bedrijfspagina’s de nieuwe Timeline in. Dat betekent dat iedereen die nu een bedrijfspagina heeft op Facebook deze moet aanpassen. Zo zullen de 5 foto’s boven aan je profiel verdwijnen en in plaats daarvan komt er een grote foto. Ook zal het niet langer mogelijk zijn om eigen ‘landingpages’ in te stellen, iedereen komt standaard op de Timeline uit. En zo zijn er nog veel meer veranderingen. Hieronder alvast een paar aandachtspunten.

Storytelling wordt heel belangrijk en daarom: redactie voering.

De profielpagina wordt in de nieuwe opzet voor iedereen de standaard landingpage. Iedereen die jouw bedrijfspagina bezoekt krijgt deze Timeline pagina als eerste te zien. Dat betekent dus dat bezoekers van jouw bedrijfspagina op basis van de status updates op jouw Timeline gaan concluderen waar jouw bedrijf voor staat. Omdat je waarschijnlijk regie wil voeren over de wijze waarop de bezoekers jouw bedrijf gaan zien, zul je – actiever dan voorheen – redactie moeten voeren over jouw Timeline. Concreet zal dat betekenen dat je belangrijke momenten uit het bestaan van jouw bedrijf aan je Timeline toevoegt en dat je wat vaker status-updates moet posten. Ook kan je er voor kiezen anderen geen status updates op jouw Timeline te laten doen (optie is om dit uit te zetten) of status updates die niet bijdragen aan de juiste beeldvorming te verbergen. Ook het vooraf modereren van berichten behoort nu tot de mogelijkheden. Wat je ook doet: jij zal actiever met het verhaal van jouw bedrijf aan de slag zijn, wil je invloed uitoefenen op de manier waarop jouw bedrijf gezien wordt. Forbes heeft een aardig artikel over het belang van storytelling en hoe je dat op Facebook kan doen.

Het verkrijgen van likes wordt een nieuw spelletje

In de huidige situatie kun je ‘vind-ik-leuks’ krijgen door gebruik te maken van ‘fan-gating’. Je laat nieuwe bezoekers op een speciale pagina binnen komen. Je stelt vast of deze bezoekers jou al ‘geliked’ hebben. Als dat niet het geval is, dan schotel je de bezoekers de vraag voor: “Like us”, al dan niet vergezeld van een beloning (korting, speciale producten, etc.). Met de nieuwe Timeline pagina’s kunnen bezoekers niet meer standaard naar deze pagina’s geleid worden. Dus likes zullen met name ook verkregen moeten worden door gewoon aantrekkelijke content en voldoende interactie mogelijkheden te bieden. Wel kun je bezoekers met een speciale link nog wel op zo’n ‘custom page’ terecht laten komen. Want custom pages zijn een soort apps en apps zijn nog steeds mogelijk. Deze apps komen onder de grote foto bovenaan jouw pagina (de omslagpagina) te staan. En jij kan nog steeds bepalen welke ‘tabs’ daar getoond worden.

Mijn raad: ga er vast mee aan de slag

Er zijn nog veel meer aanpassingen, op Frankwatching: Facebook Timeline voor fanpagina’s: wat is er veranderd? kun je dat nog eens nalezen. Het goede nieuws is dat je er tot 30 maart mee aan de slag kan, zonder je nieuwe pagina te publiceren. Dat geeft je nog iets minder dan een maand om allerlei aanpassingen uit te proberen en bijstellingen te doen. Uiteraard helpen wij je daar graag bij. En heb je zelf andere dingen gezien die ook aandacht behoeven, laat dan een comment achter.

Ter inspiratie hier nog een link naar 20 mooie voorbeelden van bedrijven en merken die de transitie al gemaakt hebben.

From → Social Media

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: