Spring naar inhoud

Meer dan 90% van 16-24 jarigen heeft Facebook account!

by op 23 maart 2012

Voor een lezing over Social Media die ik aan het voorbereiden was, vroeg ik mij af hoe het nu zit met de penetratie / dekking van Facebook in de leeftijdsgroep 13-15 jarigen. Al zoekende kwam ik terecht bij Socialbakers.com. Zij geven een overzicht van de verdeling van het aantal Facebook gebruikers over verschillende leeftijds categorieën. Nuttig, maar ik wil weten hoeveel procent uit die groep aanwezig is op Facebook (64%). Omdat die cijfers er niet kant en klaar zijn, zat er niets anders op dan die zelf te herleiden. Graag wil ik dat in deze post met jullie delen. Ik neem jullie stap voor stap mee in mijn werkwijze.

Stap 1. Facebook gebruikers uitsplitsen naar leeftijd

De eerste stap was de leeftijdsgroepen van Socialbakers overnemen. In totaal zijn er volgens Socialbakers 6.25 miljoen Nederlanders met een facebook account.

Chart

De verdeling van deze 6.25 miljoen mensen naar de verschillende categorieën is weergegeven in de grafiek (cijfers per 23 maart 2012) hiernaast. Ik wil deze grafiek relateren aan het aantal Nederlanders in de betreffende leeftijdscategorie en vervolgens bepalen hoeveel % uit die categorie aanwezig is op Facebook. Dat leidt dan automatisch tot de volgende stap.

Stap 2. Het bepalen van het aantal Nederlanders per leeftijdsgroep.

Om dit te bepalen heb ik de gegevens van de bevolkingsopbouw bij het CBS er op na geslagen. De meeste complete gegevens waren die per 1 januari 2011. Ik heb vervolgens de aantallen per jaar opgeteld en volgens dezelfde indeling als die van Socialbakers gegroepeerd. Niet al te ingewikkeld, in een Excel spreadsheet is het zo gepiept. De bijbehorende gedetailleerde cijfers zijn te vinden op de website van het CBS.

Stap 3. Omrekenen van de % van socialbakers naar aantallen.

Dit is een redelijk voor de hand liggende stap. Voor elke leeftijdscategorie berekenen we de absolute aantallen aanwezig op Facebook. Dus 6,25 miljoen * het percentage.

Stap 4. Bepalen van het percentage per leeftijdsgroep dat een Facebook account heeft.

Door nu het aantal mensen met een Facebook account te delen door het aantal Nederlanders in die leeftijdsgroep ontstaat het eindresultaat: het percentage van die groep dat een account heeft. Kleine kanttekening hierbij: we vergelijken aantallen van 23-3-2012 (socialbakers)  met de aantallen van 1-1-2011 (cbs). Maar al met al geeft deze benadering wat mij betreft een heel goede indicatie hoe het nou zit met het Facebook gebruik in de verschillende leeftijdscategorieën. In de grafiek hieronder het eindresultaat van mijn berekeningen. Met name in de leeftijdscategorieën 16-17 en 18-24 is de penetratie zeer hoog. Meer dan 90% van deze jongeren heeft een Facebook account.

Heb je ideeën om dit op een andere manier aan te pakken of om mijn aanpak te verbeteren, dan hoor ik dat graag!

From → Social Media

Geef een reactie

Plaats een reactie